صفحه اصلی / ورزش / فوتبال / نگاهی به حواشی جنجالی بازی ایران و کره

نگاهی به حواشی جنجالی بازی ایران و کره

برد شیرین و صدرنشینی تیم ملی فوتبال ایران

سرانجام بازی سرنوشت ساز ایران و کره در چهارچوب رقابت های مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه، با نتیجه یک بر صفر به نفع تیم ملی ایران جاوید به پایان رسید. قضاوت این بازی به عهده ریو چی ساتو داور ژاپنی بود. تک گل این رقابت را سردار آزمون روی ضربه ای که رامین رضاییان برایش فرستاد و در بیست و دومین ثانیه از دقیقه بیست و پنجم نیمه نخست رقابت، وارد دروازه حریف کرد. گلی که سبب شد، ایران با ده امتیاز در گروه خود صدرنشین گردد. ازبکستان و کره به ترتیب با 9 و 7 امتیاز در جایگاه دوم و سوم ایستادند.

i5

حواشی پررنگ تر از متن

از مدتی پیش از آغاز رقابت، شبکه سوم تلویزیون ایران برنامه خود در این پیوند را آغاز کرد. در این فاصله، مدت استراحت بین دو نیمه، و پس از پایان رقابت، در استودیوی این شبکه مجری با آقای امیر حاج رضایی بازیکن و مربی پیشین، و همچنین کارشناس، مفسر و منتقد فوتبال ایران، گفت و گو می کرد. اما جالب اینکه به کرات با قطع سخنان او، یا شعار مذهبی می داد، و یا در برابر استاد مسلم اظهار فضل می نمود.

محمدرضا احمدی دیگر خبرنگار این شبکه نیز که از ورزشگاه آزادی گزارش می داد، در این مورد چیزی از همکار خود کم نداشت.

 

i1

 

از دیگر سو بازیکنان ایرانی با بازوبندهای سیاه وارد میدان شدند. کارلوس کی روش مربی تیم ملی و دیگر اعضای کادر فنی تیم هم، یک دست لباس سیاه به تن داشتند. آقای احمدی در گزارش خود ضمن تسلیت تاسوعا و عاشورای حسینی، از جمله یادآوری کرد: تمامی ورزشگاه به سبب شأن و منزلت این روزها سیاهپوش شده،… برغم تلاش های مقامات ایران برای به تعویق انداختن زمان این بازی به سبب تقارن آن با روز تاسوعا، مقامات فیفا (فدراسیون بین المللی فوتبال) به چنین تغییری رضایت ندادند. زیرا از جمله برنامه ریزی جدول بازی ها چهار سال پیش از آغاز آن ها صورت می گیرد، و قانونا نمی توان زمان آن ها را تغییر داد.

از پیش از اذان ظهر یعنی ساعت ها قبل از آغاز رقابت، در بین دو نیمه، و پس از پایان رقابت، سینه زنی و عزاداری در ورزشگاه بزرگ آزادی برگزار شد. از جمله اینکه مداحی در زمین چمن بلندگو به دست گرفت، و ضمن نوحه خوانی از مردم خواست با او همراهی کنند. همچنین برای برنده شدن تیم ایران دعا کرد.

i9

 

پیش از بازی ها

اما این حواشی تنها به روز رقابت محدود نبود. کمااینکه از مدت ها پیش برخی از بلندپایگان مذهبی و بعضی از افرادی که به سبب عملکرد خود دلواپسان لقب گرفته اند، در این مورد موضعگیری می کردند. از جمله محمد یزدی رئیس پیشین مجلس خبرگان خواستار آن بود، که این مسابقه تحت هر شرایطی تعطیل شود. او در توجیه خواسته خود خطاب به مقامات ورزشی پرسید: اگر بازیکنان ایران به حریف گل بزنند، آیا می شود جلوی شادی مردم را گرفت؟

سردار داود آذرنوش رئیس سازمان بسیج ورزشکاران کشور در گفت‎ وگو با خبرنگار انتخاب از جمله خاطرنشان کرد: ما هم با زمان برگزاری مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی که در شب شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است، مخالفت کردیم. اما چون در (برابر) عمل انجام شده قرار گرفته ایم، گفتیم که اگر قرار است بازی برگزار شود، آن را پخش تلویزیونی نکنید…. ما به فدراسیون فوتبال مستقیما نامه زدیم (نوشتیم) که این بازی را پخش مستقیم نکنید، و هنوز هم بر این امر مصّر هستیم. با پخش نکردن این بازی از تلویزیون هیچ اتفاقی نمی افتد، و اتفاقا پخش مستقیم این بازی در شب عاشورا، هیچ گونه توجیهی ندارد.

 

i0

حسین الله‌ کرم از سخنگویان ثابت و اعضای بلندپایه جمعیت انصار حزب ‌الله در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرده بود، این انصار بعد از نماز جمعه (گذشته) در انزجار از بازی ایران و کره تا میدان فلسطین راهپیمایی خواهند کرد. او در این راهپیمایی بیانیه ‌ای خواند، که در بخشی از آن گفت: نگرانیم که به دلیل عدم تدبیر در قرعه ‌کشی مسابقات مقدماتی جام جهانی و انجام بازی ایران و کره جنوبی، حرمت عاشورا شکسته بشود. لذا به مسوولان فدراسیون فوتبال، سفارتخانه کره جنوبی و… مراجعه کردیم، و پیشنهاد دادیم بازی برگزار نشود یا بازی یک روز دیگر برگزار شود….. نگران تکرار عاشورای 88 در این بازی هستم.

i4

واکنش ها

روز هفدهم مهرماه/ هشتم اکتبر علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از موافقت شورای امنیت ملی ایران با برگزاری این دیدار در تاریخ مقرر خبر داد. وی استدلال کرد از آنجا که اگر این بازی به سبب امتناع ایران برگزار نشود تیم ملی از دو دیدار بعدی خود نیز محروم خواهد گردید، تصمیم گرفته شد: این مسابقه فوتبال با روح عاشورایی و با ایجاد نمادهای عزاداری در ورزشگاه آزادی برگزار شود.

روز بعد عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز خاطرنشان کرد که تمام برنامه ‌ریزی‌ها انجام شده، تا شئون مذهبی رعایت شود.

اما شدیدترین واکنش را دکتر مهدی خزعلی (پزشک متخصص چشم) پسر آیت الله ابوالقاسم خزعلی (از تدوین کنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی، نماینده پیشین مجلس خبرگان قانون اساسی، عضو سابق شورای نگهبان، عضو پیشین مجلس خبرگان رهبری، از حامیان جدی احمدی نژاد و…)  نشان داد. او در نواری صوتی- تصویری ابتدا گفت که شادی مردم ایران از گل زدن تیم ملی خود به حریف، نمی تواند با سوگواری برای امام حسین مغایرت داشته باشد. کمااینکه در شب عاشورا در خیمه های امام همه شاد بودند، و حتی حبیب ابن مظاهر (از یاران و فداییان سرشناس امام حسین) لطیفه می گفت… وی به صراحت کارناوال عاشورا در جهت تضعیف محمد خاتمی و همچنین مسایل پیش آمده در عاشورای 88 را، توطئه دلواپسان خواند. به همین سبب از مردم خواست مراقب باشند اگر کسی دست به اقدامات ناهنجار زد، بدانند که وی ازدلواپسانی است که در پی بدنام کردن تماشاگران می باشد….

i29

سخنی دوستانه با دین مداران

نگارنده هرگز به خود اجازه نداده و نمی دهد، که در مورد باورهای دیگران هر چه که باشد، گفتاری و یا رفتاری ناشایست نشان دهد. اما همه را به نگاهی به تنها یک نمونه با دو موضعگیری در تاریخ معاصر، و نه گذشته ای دور، دعوت می کند. آیا اجبار زنان برای برداشتن و سپس گذاشتن حجاب از سوی دولت های حاکم وقت یعنی رضاشاه و جمهوری اسلامی به نتیجه دلخواه آنان رسید؟ طبیعتا پاسخ این پرسش یک نه بزرگ است. نه ای که لازم نیست، برای اثباتش دلیل آورد. زیرا رفتار خود زنان ایرانی در هر دو دوره، روشن ترین پاسخ می باشد.

از دیگر سو سوگواری برای واقعه عاشورا در بین شیعیان جهان و بسیاری از ایرانیان از جمله سران حکومتی، قرن ها مرسوم بوده است. کمااینکه پادشاهان قاجار همه ساله در تکیه دولت مراسم عزاداری به پا می کردند. رضاشاه دست کم در اوایل دوران سلطنت گل به سر می مالید، و با پای برهنه پیشاپیش دسته های سوگوار حرکت می کرد. محمدرضاشاه نیز همه ساله در روز عاشورا که بین سه روزی قرار می گرفت که از سوی دربار در کاخ گلستان مراسم سوگواری به پا می شد، به همراه هیئت دولت و سایر بلندپایگان کشوری و لشگری در این مراسم شرکت می کرد، و گاهی سینه هم می زد. البته بسیاری بر این باورند که سوگواری شاهان سیاسی، و نه دینی، است. اما آنچه در این نوشتار مدنظر می باشد، نه انگیزه شاهان، که باورهای مردم است. فکر می کنم نگاهی گذرا تنها به همین رخدادهای تاریخ معاصر که بسیاری از ما شاهد عینی برخی از آنها بوده ایم، آشکارا نشان داده اند که باورهای مردم خواه مذهبی، سیاسی، اجتماعی و…، با زور و یا توهین قابل تغییر نیستند.

 

i2

 

در واقع کسانی که در پی چنین تغییراتی هستند تنها زمانی می توانند به هدف خود برسند، که در جوی آرام و با استدلال طرف مقابل را به نقطه ای برسانند، که بخواهد در باور خویش تجدید نظر کند. در نتیجه اقداماتی مانند اجبار نشریات ورزشی به اختصاص دادن پشت جلد خود به عکس هایی مانند هم زدن دیگ غذای نذزی از سوی علی پروین، نوشتن فرازهایی مانند یا حسین، ببرید با رمز یا حسین/ اجرتان با سیدالشهداء، و برای فتح کره یک یا حسین، نه تنها بزرگداشت امام حسین نیست، بلکه نتیجه عکس دارد. زیرا آن دسته از هم نسلی های من که از جمله والدین روزنامه خوان داشتند، می دانند که در زمان شاه خود دست اندرکاران مطبوعات در چنین روزهایی سوگوار امام حسین بودند. بنابراین اقدامات بفرموده، تنها حرمت شکنی هستند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *