صفحه اصلی / فرهنگ و هنر / دیدنی های  پرده نقره ای The Foreigner

دیدنی های  پرده نقره ای The Foreigner

banner-niazmandiha2

 

کارگردان: مارتین کمبل

نویسنده: دیوید مارکونی

نقش آفرینان:

جکی چان (Jackie Chan)

پیرس برازنان (Pierce Brosnan)

ری فیرون (Ray Fearon)

استیون هوگان (Stephen Hogan)

مایکل مک الاتون (Michael mcElhatoon)

 

خلاصه داستان:

صاحب یک رستوران به نام کوان (جکی چان) پس از اینکه دختر نوجوانش در یک بمب ‌گذاری تروریستی کشته می‌ شود، تصمیم می ‌گیرد از افرادی که باعث مرگ فرزندش شده ‌اند، انتقام بگیرد.

کوان نوک مین، پس از کشته شدن دختر نوجوان و دوست ‌داشتنی‌اش فن (کتی لئونگ) در جریان حادثه تروریستی، درگیر این ماجرای بین ‌المللی می‌ شود. کوان کمپینی صلح ‌آمیز، اما مصرانه را برای آنکه از طریق پلیس به هویت عاملین بمب‌ گذاری برسد، آغاز می‌ کند. فرمانده پلیس ریچارد بروملی (ری فیرون) که مسئول تحقیقات درباره بمب‌ گذاری است، کوان را به عنوان مزاحم می‌ بیند و او را دک می‌ کند. وقتی که از طریق یک برنامه تلویزیونی کوان می ‌فهمد که هنسی در ایرلند شمالی مسئول بررسی موضوع است، سفرش را شروع می‌ کند. از آنجایی که جلسه او با هنسی نیز بی نتیجه می ماند، تصمیم می گیرد تا خود وارد عمل بشود.  بعد از یک سری فعالیت ‌های سریع و بی رحمانه او این فرضیه که چیزی بیش از یک مرد چینی پیر نیست را، از بین می ‌برد.

 

نقد فیلم:

برای جکی چان فیلم بیگانه / The Foreigner،  نشانگر تغییری در مسیر کاری ‌اش است. او که بیشتر با کمدی اکشن ‌های صمیمانه ‌اش مشهور است، تا به حال در هیچ اثری به این سطح از تاریکی که مورد نیاز این فیلم است وارد نشده بود. در این تریلر که توسط مارتین کمبل، کارگردان فیلم‌ های جیمز باند (کازینو رویال و چشم طلایی) ساخته شده است، چان نقش پدری عزادار که در جستجوی انتقام است را بازی می ‌کند. به لطف آموزش‌ هایی که قبلا در نیروی دریایی دیده است، او ماشینی کامل و بی ‌نقص برای انتقام گرفتن است و اراده قوی ‌اش او را تقریباً توقف ناپذیر می نماید. اگرچه چان در این اثر هم فرصت‌ هایی برای به نمایش گذاشتن هنرهای رزمی‌ اش در اختیار دارد (با توجه به سن و سالش باید تصور کنیم که او دیگر تمامی بدلکاری‌ هایش را خودش انجام نمی‌ دهد) اما فضای فیلم غم انگیز است. بازیگوشی در اینجا غایب است، یعنی همان کیفیت کیتون ‌واری که عموماً برای ساختن صحنه‌ های مبارزه این بازیگر استفاده می ‌شد. این نقش همچنین به چان فرصتی برای نشان دادن درجه ‌ای از اکشن دراماتیک که قبلاً از او دیده نشده است را، می ‌دهد.

اگرچه بخش‌ هایی از فیلم همانند فیلم‌ های <اولین خون> و <نقطه خالی/تلافی> است، اما در این جا چیزی بیش از یک انتقام ساده در جریان است. روایت کلی بر اساس رمانی از استیون لجر که در سال 1992 منتشر شد، شکل گرفته است.  در این روایت به یک حادثه تروریستی بمب‌ گذاری در لندن و مذاکرات فریبنده میان مقام دولتی لیام هنسی (پیرس برازنان)، یک عضو سابق ارتش آزادی بخش ایرلند (IRA)  که حالا به عنوان برقرار کننده صلح در دفترش در بلفاست فعالیت می‌ کند و هموطنان سابق او پرداخته شده است.

جنبه‌های سیاسی <بیگانه> نسبتاً پیچیده است و درک تاریخ معاصر ایرلند برای فهمیدن اوضاع مفید خواهد بود. (در انگلستان همه از ماجراهای پشت پرده آگاه هستند، اما این مسئله شاید درباره تماشاگران آمریکایی صادق نباشد.) گهگاه تقریباً اینگونه به نظر می ‌رسد که دو فیلم جداگانه به صورت موازی با هم روایت می ‌شوند. لحظات طولانی زیادی در فیلم وجود دارد که در آن کوان در صحنه حضور ندارد و فیلم بر روی تلاش ‌ها و انگیزه‌ های هنسی متمرکز است. به همین ترتیب زمان‌ هایی نیز وجود دارد که ما تقریباً منحصراً به دنبال کوان هستیم، درحالی که او در تلاش برای یافتن و خنثی کردن تله ‌های موجود بر سر راهش است. او فقط یک چیز می‌ خواهد –نام افرادی که مسئول مرگ دخترش هستند- و با باور به اینکه هنسی از این موضوع مطلع است، او تروریست سابق را به عنوان هدف قرار می ‌دهد.

<بیگانه> صحنه‌ های اکشن زیادی را به نمایش می‌ گذارد و حقیقت این است که چان با وجود داشتن 63 سال سن هنوز هم از لحاظ فیزیکی آماده است. با این حال شاید قابل توجه ‌ترین نکته در عملکرد چان در این فیلم کمترین ربط را به حرکات اکشن و بدلکاری‌ های او داشته باشد. در اوایل فیلم، بعد از مرگ فن، صحنه آرامی وجود دارد که در آن کوان سرگردان در اتاق قدم می‌ زند و به حیوانات خشک‌ شده اتاق نگاهی می ‌اندازد و لباس دخترش را بو می‌ کند تا آخرین عطر او را در ذهن بسپارد. این صحنه ‌ای دلخراش است و چان آن را به کمال بازی می‌ کند. بعدها در فیلم هنگامی که بی‌ رحمی ‌های اقدامات او افزایش می ‌یابد، ما آن صحنه را به یاد می‌ آوریم و می‌ فهمیم که رنج باعث ایجاد این همه انگیزه در او شده است.

پیرس برازنان که قبلا با کمبل در فیلم جیمز باندی <چشم طلایی> (فیلمی که او را به عنوان مامور 007 معرفی کرد) کار کرده است. در نقش مبارزی که با پا به سن گذاشتن تبدیل به یک دیپلمات شده است، قابل باور است. برازنان نقش هنسی را ناسازگار و از خود راضی ایفا می‌ کند. از توجه معشوقه بسیار جوان ‌ترش (چارلی مورفی) لذت می ‌برد در حالی که همسر تلخ زبانش (ارلا بردی) را نادیده می‌ گیرد. او برای موجی از حملات تروریستی که هنگام نظارت او رخ داده، آماده نیست و هنگامی که از طرف کوان تحت فشار قرار می‌ گیرد برای خلاصی از دست او از برادر زاده‌ اش (روی بایرن) که تعلیمات نظامی نیروهای ویژه را دیده است می‌ خواهد تا سرباز سابق نیروی دریایی را تعقیب کند.

در دید کلی و از جنبه اکشن شاید <بیگانه> به اندازه <جان ویک> یا <تلافی> که قبلاً به آن اشاره شد رضایت بخش نباشد، چراکه این فیلم، جدی ‌تر و پیچیده‌ تر است. با این وجود این فیلم اثری خوش ساخت است که به‌ آرامی و گام به گام هر آنچه که ما از این نوع فیلم‌ ها انتظار داریم را به ما ارائه می ‌دهد. خشونت موجود در فیلم ( در این فیلم خشونت به میزان مناسبی وجود دارد) علی‌رغم آنکه بخش ‌هایی از فیلم بیش ‌تر احساسی است تا اکشن، به نظر طبیعی می ‌رسد. مهمترین دلیل قانع کننده برای دیدن <بیگانه> تماشای چان است که پا به عرصه ‌ای جدید می‌ گذارد و چیزهایی را از خود برای ما آشکار می‌ کند که قبلا هرگز از او ندیده بودیم.

رتبه بندی: این فیلم 114 دقیقه ای در آمریکا R رده بندی شده، و بنابراین تماشای آن در کانادا برای افراد زیر 18 سال ممنوع است.

 

town-country-bmw3

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *