صفحه اصلی / فرهنگ و هنر / دیدنی های پرده نقره ای The Beguiled

دیدنی های پرده نقره ای The Beguiled

Leeza

 

کارگردان:

 سوفیا کاپولا

نویسنده:

 سوفیا کاپولا

 

نقش آفرینان:

نیکول کیدمن (Nicole Kidman)

ال فننینگ (Elle Fanning)

کریستن دانست (Kristen Dunst)

کالین فارل (Colin Farrell)

 

خلاصه داستان:

در طول جنگ داخلي آمريکا، به يک سرباز زخمی ارتش اتحاديه در مدرسه دخترانه ای در ويرجينيا، جايي که در آن زنان جوان در برابر دنيای بيرون محافظت شده ‌اند، پناه داده می شود. ديری نمی گذرد که آن خانه مقهور تنش جنسی، رقابت و چرخش غيرمنتظره رويدادها می شود.

نقد فیلم:

سوفيا کاپولا ملودرام جنوبی بسيار لذتبخشی ساخته است: داستان يک سرباز خوش تيپ و به شدت زخمی ارتش اتحاديه در قلمرو دشمن در طول جنگ داخلی آمريکا، که برای گريز از تمام اتفاقات بد خود را به دست مهربان و بخشنده یک مدرسه‌ دینی دخترانه می سپارد. تمام ساکنان اين مدرسه به تکاپو می‌افتند که چه کسی باید از این مرد نيمه عريان‌ که نیاز به مراقبت صمیمانه دارد، پرستاری کند.

 

سايکوديناميک پراسترس و شاد فيلم ما را به ياد فيلم <خودشيفته سياه /Black Narcissus  > و آن آگهی معروف کوکای رژيمی می‌ اندازد؛ همان آگهی که در آن کارمندان دفتری کارگر عرق ‌ریزانی را که در حال فرونشاندن عطش است تحسین می‌ کنند. کاپولا اين فيلم را از رمان 1966 توماس پی کولينان اقتباس کرده است که قبلا يک بار در سال 1971، توسط دان سيگل و با بازی کلينت ايستوود در نقش اول، ساخته شده بود.

کاپولا که داستان را با اشتياق فوق العاده و بذله گویی بی پروایانه تعریف می کند، تصاويری از صحنه‌ های اول و آخر را به هم می‌ دوزد تا روايت به طرز رضايت بخشی به طور کامل بسته شود. او همچنين با خونسردی فهم ارتباط عنوان با کاراکترهای مختلف را، با پیش رفتن داستان، بر عهده بيننده گذاشته است.

سرجوخه جان مک برني (کالین فارل)، سرباز ايرلندی فقيری است که با انگيزه دريافت پول نقد به نيروهای ارتش اتحاديه پيوسته و حالا فراری محسوب می شود؛ او که پايش به شدت جراحت برداشته از اينکه توسط یکی از طرفین درگیری دستگير و کشته شود وحشت دارد. به این ترتیب، این شخصیت از عقده‌ های قبيله ای یا ايدئولوژيکی که ممکن بود باعث شود مخاطب در برابر دختران جنوبی آشفته ‌ای که به او پناه داده اند طرف او را بگيرد، عاری شده است. فیلم همچنین خودش را برای تاکید بر این نکته به آب و آتش می ‌زند که برده های دخترها بيشتر گريخته‌اند، تا به این ترتیب مخاطب نسبت به آنها حس تنفر و انزجار نداشته باشد. با اين حال، کاپولا برخلاف دان سیگل، در نهایت داستان را از نگاهی زنانه و از قضای فمينيستی به تصویر می‌ کشد. بدون شک اين فيلم ظريف تر از فيلم قبلی است و هيچ يک از صحنه های فانتزی جنسی و فلاش بک های فيلم سيگل را ندارد. در عوض کاپولا تهديد مدفونی را وارد داستان می کند که یادآور ايرا لوين است.

مک برنی در آستانه رفتن به کما و مرگ در اثر خونريزی است که دوشيزه ايمي يازده ساله (با بازی هوشمندانه اونا لورنس) او را در بیشه‌ ای محلی پیدا می ‌کند. مک برنی با جذابیت اسرارآميزی که بدون شک بخشي از استعداد او برای زنده‌ ماندن است، دخترک را متقاعد می کند تا او را با خود به مدرسه اش ببرد. آنجا مدير مدرسه مارتا فارنزوورث (نيکول کيدمن) و معاونش ادوينا (کیرستن دانست) از اين ماجرا خشمگین می شوند، اما در عين حال تحت تاثير وضعيت اسفناک مرد، فرصتی که تقدير در اختيارشان قرار داده تا خیرخواهی مسيحی خود را نشان دهند و تصور واقع ‌بینانه ‌ای که می گويد جنگ به هر حال تمام شده است، قرار می گيرند. آنها به این مرد قدرتمند که علیل شده و به مهربانی و کمک آنها نیازمند است علاقه ‌مند می‌ شوند. مک برنی آليشيای عبوسِ زود بالغ شده‌ 18 ساله (با بازی الی فانينگ) را مجذوب خود می کند.

خلاصه، با تاييد سردرگم ولی هيجان ‌زده شاگردان، مارتا تصميم می گيرد که مک برنی را به نيروهای کنفدراسیون که هر چند وقت يک بار به آنها سر می زنند، تحويل ندهد بلکه از او تا به دست آوردن سلامتی اش پرستاری کند و اجازه دهد تا در باغ کار کند. مک برنی در باغچه گل می‌ کارد، گل های رز را هرس می کند، حسابي عرق مي ريزد و با زیرکی بسیاری دوستان جدیدش را مجذوب خود می‌ کند. این مرد پست و حيله گر شروع می کند به بازی با احساس و علاقه زنان جوان مختلف. این یعنی فاجعه! و آنهایی که قانون چخوف را درباره اسلحه ‌ای که در صحنه اول معرفی شده می ‌دانند، حواسشان به تپانچه ‌ای که پدر مارتا برایش گذاشته، خواهد بود.

صداهای دوردست توپخانه به مک برنی می ‌گویند که آتش جنگ هنوز خاموش نشده، اما اين ممکن است در مقابل طوفان مجازاتی که در هر حال به سوی او در حرکت است، هیچ باشد.

شام ها و عصرهای توام با موسيقی که اين زنان برای مهمان شان ترتيب می دهند فوق‌العاده سرگرم‌ کننده هستند.

در اين فيلم يک صحنه پلکانی باشکوه داريم که یک نفر واقعا از دو ردیف پلکان مجزا، با یک تغییر جهت پایین می‌ افتد. در یک صحنه گردنبندی از گردن يک زن کشیده می ‌شود و مهره‌ هايش روی زمين پخش می شوند. حتی صحنه‌ ای داریم که در آن شلیک گلوله چلچراغی را نقش زمين می کند، رويدادی که برای مهیج شدن به هيچ تعبير استعاری نیاز ندارد. اين فيلمی فوق‌ العاده ديدني است، يک درام-تريلر با بارقه‌های ظريفي از نوآر و کمدی سياه.

 

درجه بندی:

این فیلم 94 دقیقه ای در آمریکا R رده بندی شده. بنابراین تماشای آن در کانادا برای افراد زیر 18 سال ممنوع است.

 

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *