مقالاتمقالات اجتماعی

دوخوبوریسم در بریتیش کلمبیا؛ مذهبی که در حال از میان رفتن است

آقای <شین ویتلتون> پس از یک روز کاری در شغل تعمیرکار دستگاه‌های بیمارستانی، به خانه‌اش که در حومه‌ شهر و در جنوب شرقی <بریتیش کلمبیا> واقع شده، باز می‌گردد. کار او، تعمیر دستگاه‌هایی همچون دستگاه اولتراسوند (سونوگرافی) و دستگاه MRI است. آقای <ویتلتون> حدودا 26 ساله است و در روستای <اوته شنی>  از روستاهای متعلق به اقوام <دوخور> زندگی می کند، که در نزدیکی شهر <کستلگار> واقع در بخش غربی ناحیه‌ <کوتنای> استان <بریتیش کلمبیا> واقع شده است. او، که منزل حال حاضرش نیز، در همین منطقه قرار دارد می‌گوید: <می‌روم چمن می‌کارم، باغچه را هرس می‌کنم، از گوجه‌فرنگی‌ها و درختانم خبر می‌گیرم، مطمئن می‌شوم که پیچک‌ها دور میوه‌هایم را نگرفته‌ باشند. و سپس چمن ها را می زنم>.

 

برای آقای <ویتلتون>، این باغبانی روزانه، یکی از بخش‌های مهم زندگی به رسم <دوخوبورها> است. او، افزون بر این، تلاش می‌کند تا آنجا که می‌تواند، در گردهمایی‌های روستا و مراسم دعا نیز شرکت کند و هر شب، پیش از خواب دعا می‌کند. در حال حاضر، او دارد تلاش می‌کند روسی‌اش را تقویت کند، زیرا باور دارد دانستن این زبان، برای درک عمیق‌تر تاریخچه‌ فرهنگی قومش، بسیار مهم است. او، در سال 2011، برای کار و تحصیل به <آلبرتا> رفت، اما یک سال پیش، دوباره به روستایش برگشت چون حس می کرد می‌خواهد به مردمش نزدیک تر باشد.

آقای <ویتلتون> عضوی از جمعیت رو به کاهش اقوام <دوخوبور> ساکن کاناداست؛ قومی که پس از یک قرن تبعیدشان از <روسیه>، همچنان مذهب و فرهنگ شان را حفظ کرده‌اند. در حالی که تعداد کل افرادی که از ریشه‌‌ قومی <دوخوبور> هستند، در کانادا به 65 هزار نفر می‌رسد، بر اساس آمار سال 2011، تنها دو هزار و 290 نفر، مذهب <دوخوبور> را به عنوان مذهب رسمی خود معرفی می‌کنند. این تفاوت شمارشی، یا به این دلیل است که جوان‌ترها، علاقه‌ خود را به این مذهب از دست می‌دهند و یا اینکه ارتباط  این افراد، با زبان روسی کمرنگ‌تر می‌گردد. یک دلیل عمده دیگر نیز، دور شدن فیزیکی این خانواده‌ها، از روستاهای قومیتی خود، در بخش‌های روستانشین <بریتیش کلمبیا> است. بسیاری از پیران <دوخوبور> معتقدند که این مذهب، تا بیش از یک دهه‌ دیگر، به کلی از صحنه روزگار محو می‌شود. این پیش‌بینی‌ها، این مردمان را بر آن داشته که کوشش‌هایی را برای حفظ فرهنگ شان انجام دهند و در عین‌حال، اختلاف نظرها، در مورد شکل مدرن مذهب <دوخوبوریسم> را نیز، به نمایش گذاشته است.

پیروان این مذهب قدیمی، که از <مسیحیت> منشا گرفته است، در اواخر قرن نوزدهم و به خاطر روا داشتن تبعیض نژادی از سوی تزار <روسیه>، از این کشور تبعید شدند. مشکل حکومت با این قوم این بود، که آنها مسیحیت ارتدوکس روسی، پدران کلیسای آن، مراسم و سنت‌های آن را، نمی‌پذیرفتند. <دوخوبورها> خود را <مسیحی> به شمار می‌آورند و ایدئولوژی مذهبی آنها، اساسا از آموزه‌های <عیسی مسیح> نشات گرفته است. با این حال، آنها به تقدس و الویت کتاب مقدس (Bible)، باور ندارند و معتقدند که این کتاب، صرفا دانشی را که از پیش وجود داشته، به رشته‌ تحریر در آورده و حفظ کرده است.

در سال 1908، حدود پنج هزار <دوخوبور> در ناحیه‌ای اطراف <کسلگار> در <بریتیش کلمبیا> ساکن شدند. در آنجا بود که این افراد به خاطر صلح‌جویی، و همچنین سرودخوانی‌ها و زندگی قومیتی‌شان، مشهور شدند. امروز، جوامع آنها در اطراف <کسلگار> یادآور روستاهای روسی قرن نوزدهم است. اگر در میان آنها راه بروید، گاهی صدای آنها را می‌شنوید که به مخلوطی از روسی، اوکراینی و گرجستانی، با هم گفتگو می‌کنند. گفته می شود که حتی گل‌های یاس بنفشی که در این ناحیه می‌رویند – که با گونه‌های این گل که بومی منطقه هستند متفاوتند– توسط <دوخوبورها> و از <روسیه> به این ناحیه آورده شده‌اند. خانه‌های آنها نیز، به یک شکل سنتی روسی ساخته شده: کمدها و دکورهای کوچک چوبی که با کتاب و جام‌های شیشه‌ای پر شده‌اند، فرش‌های پشمی روی زمین و پرتره‌های قدیمی از اعضای خانواده بر دیوار.

هر یکشنبه، زنان و مردان این ناحیه، برای دعا در مرکزی در میان روستا گرد هم می‌آیند. در آنجا همه سرودهایی از کتاب <مزامیر داوود> از کتاب مقدس را، می‌خوانند و سپس به هم تعظیم می‌کنند.

چندی پیش؛ بسیاری از این افراد در یک گردهمایی که در مورد نگرانی‌ها برای نابودی فرهنگ <دوخوبور> در <بریتیش کلمبیا> برگزار شد، شرکت کردند. در این گردهمایی پیش‌بینی شد که تا سال 2030، شمار پیروان این مذهب، به صفر برسد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Don`t copy text!
بستن

 
 

نصب اپلیکیشن ایران جوان