صفحه اصلی / مقالات / آسیب زدن بازی های خشن ویدیویی به مغز

آسیب زدن بازی های خشن ویدیویی به مغز

اینگونه که پیداست آنچه پدران و مادران در مورد نتایج منفی عادت بد فرزندان خود در پرداختن بیش از اندازه به برخی از بازی های خشن ویدیویی می گفتند، درست است. کمااینکه نتیجه پژوهش محققان مونترالی که در نشریه علمی موسوم به روانشناسی مولکولی منتشر شده، نشان می دهد که آن دسته از این بازی ها که در آنها شخص اول تیراندازی می کند، سبب آسیب زدن به مغز می شود. فراتر اینکه این پژوهش که نخستین از نوع خود به شمار می رود، نشانگر آن هم هست که چنین آسیب هایی فرد را در معرض خطر ابتلاء به بیماری های روانی از جمله افسردگی و آلزایمر نیز قرار می دهند.

پژوهش مورد اشاره شواهدی انکارناپذیر در مورد کاهش ماده خاکستری مغز در بخش اسبک (قسمتی از دستگاه کناره ای مغز که مرکز یادگیری است) این عضو بسیار مهم به دست می دهد که کارش برای تشخیص موقعیت و حافظه نیز حیاتی محسوب می شود. کاهشی که نتیجه مستقیم تعامل با بازی های مذکور می باشد.  

گرگ وست استادیار رشته روانشناسی دانشگاه مونترال و ورونیک بوهبوت استادیار رشته روانپزشکی دانشگاه مک گیل دو پژوهشگری هستند، که به مدت چهار سال تحقیق مورد اشاره را انجام دادند. پژوهش این دو با مشارکت 100 بزرگسال صورت گرفت که هیچ پیشینه مستمری در مورد اقدام به بازی های ویدیویی نداشتند. اما پس از آنکه 90 ساعت مبادرت به اینگونه بازی ها از جمله بازی موسوم به سرزمین های مرزی کردند، از آنها تصاویر پزشکی مغزنگاری گرفته شد. تصاویری که نشان دادند، این عضو حیاتی به از دست دادن ماده خاکستری موجود در بخش مورد اشاره مبتلا می باشد.

 

 

براساس گزارش پژوهش مذکور، این از دست دادن در نتیجه اینگونه بازی ها از آن رو رخ می دهد، که بازی های مورد اشاره بخش خاصی از مغز یعنی هسته دمدار (یکی از گره های قاعده ای مغز) را بیش از قسمت اسبک تحریک می کنند. کمااینکه نشان می دهد 85 درصد کسانی که به بازی های مورد اشاره می پردازند، بر بخش هسته دمدار متکی هستند، که در عین حال مسئول شکل دادن به عادت ها می باشد. همچنین در هنگامی که کسی مشغول بازی است در فعالیت بخشی از مغز که سیستم پاداش نام دارد نیز، مشارکت می کند.

در عین حال هر قدر که بازیکنان بیشتر از بخش هسته دمدار مغز خود استفاده کنند، از قسمت اسبک کمتر بهره می گیرند. کاری که به نوبه خود سبب تضعیف و از بین رفتن سلول های مورد اشاره این قسمت می شود. همچنین هر قدر که بخش اسبک فرسوده تر گردد، فرد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به بیماری های مغزی و روانی از جمله افسردگی، جنون جوانی، اختلال تنش زای پس از ضایعه روانی و آلزایمر، قرار می گیرد.

گرگ وست در مورد تأثیرات مثبت و منفی بازی های ویدیویی بر مغز می گوید: این بازی ها نشان داده اند که برای برخی از قسمت های مغز به ویژه بخش های مسئول توجه دیداری و حافظه کوتاه مدت مفید می باشند. اما در عین حال شواهد غیرقابل انکار رفتاری در دست هستند که نشانگر آنند که این فواید با هزینه ای بسیار سنگین برای مغز همراه می باشند. این هزینه همان آسیب زدن به قسمت اسبک این عضو حیاتی است.

البته بر مبنای همان پژوهش نیز اینگونه نیست که همه بازی های ویدیویی چنین تأثیرات مخربی داشته باشند. کمااینکه همان مشارکت کنندگان در تحقیق وقتی به بازی های دیگر مانند سری های سه بعدی سوپر ماریو پرداختند، این کار سبب افزایش ماده خاکستری قسمت اسبک مغزشان شد. زیرا ضرروی بود، بر تشخیص موقعیت سه بعدی تاکید داشته باشند.

به همین سبب به موازاتی که پژوهشگران در مورد مبادرت زیاد به انجام بازی های خشن ویدیویی به ویژه از سوی کودکان، نوجوانان و جوانان هشدار می دهند، می گویند تغییر در طراحی بازی هایی که شخص اول آنها مرتب تیراندازی می کند، می تواند به افزایش تعادل معقول تر فعالیت های مغز منجر شود. کمااینکه در بخشی از گزارش پژوهش مورد اشاره هم آمده: زیرا پرداختن به راهبردهای بازی های سه بعدی، با افزایش ماده خاکستری قسمت اسبک مغز همراه است. بنابراین امکان دارد، از چنین نتیجه ای برای واکنش نشان دادن به تأثیرات منفی در این بخش از مغز بهره برد.  

Ata Tamjidi

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *